O Wrocławskim Rowerze Miejskim

Wrocławski Rower Miejski ruszył 8 czerwca 2011, jako pierwszy, profesjonalny system samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich. Pilotażowy projekt z 17 stacjami i flotą 140 rowerów szybko został powiększony o stacje sponsorskie – czternaście w 2012r. i cztery 2013r. – razem 18 stacji i 60 rowerów. W roku 2014 r. ze względu na zmianę kontraktu z miastem Nextbike uruchomił system w kwietniu – 33 stacje i 200 rowerów.

W sezonie 2015 wrocławska sieć wypożyczalni została uruchomiona w nowej formule (głównym udogodnieniem jest nowy system zabezpieczeń rowerów, czyli elektrozamki) oraz rozbudowana – do 74 stacji i 740 rowerów. 

Rowerowa rewolucja nabrała niespotykanego dotąd tempa! – podsumowanie sezonu 2015

Takiego sezonu w historii rowerowych wypożyczalni w stolicy Dolnego Śląska jeszcze nie było! Na przestrzeni ostatnich 7 miesięcy operator systemu, firma Nextbike Polska, odnotował 6,5-krotny wzrost natężenia wypożyczeń i niemal 11-krotny – rejestracji nowych użytkowników w stosunku do 2014 roku. Tegoroczne uruchomienie WRM w nowej odsłonie, ze znacznie rozbudowaną siecią wypożyczalni oraz wdrożeniem nowoczesnego systemu zabezpieczeń, zaowocowało ponad 855 tysiącami wypożyczeń oraz 40 tysiącami nowych użytkowników. W sumie, od 2011 roku, wrocławianie dokonali już 1,4 miliona wynajmów, a liczba użytkowników przekroczyła 111 tysięcy.

Zakończony w nocy z 30 listopada na 1 grudnia sezon Wrocławskiego Roweru Miejskiego stał pod znakiem rozbudowy i modernizacji, a więc wielkich zmian, czekających na osoby, korzystające z wypożyczalni. Pod koniec kwietnia, w związku z rozpoczęciem nowej umowy na obsługę systemu we Wrocławiu, operator, firma Nextbike Polska, uruchomił system 70 miejskich wypożyczalni i 700 rowerów publicznych. Już w momencie inauguracji sezonu miejska infrastruktura została uzupełniona o dwie stacje sponsorskie (Sky Tower i Arkady Wrocławskie) wraz z dwudziestoma jednośladami, a w kolejnych miesiącach na mapie lokalizacji pojawiły się kolejne dwie (Promenady Business Park i Aleja Bielany), więc na zakończenie sezonu infrastruktura WRM obejmuje łącznie 74 stacje i 740 rowerów. To ogromny skok ilościowy w porównaniu do roku ubiegłego (33 stacje i ok. 200 rowerów) – dzięki temu pod względem wielkości wrocławski system ustępuje jedynie warszawskiemu Veturilo. Wraz z rozbudową, przeprowadzono również modernizację technologiczną – stacje wyposażono w nowoczesny system zabezpieczeń rowerów – „elektrozamki” oraz monitoring wizyjny.

Zmiany zaowocowały najlepszymi wynikami od czasu, gdy wypożyczalnie pojawiły się we Wrocławiu (czerwiec 2011 roku):

  • Liczba wypożyczeń: 857 294 (w 2015 roku sezon wystartował 28 kwietnia, a więc był krótszy o prawie miesiąc od 2014 roku! W sezonie 2014 – 131 701) – wzrost o 650 procent!
  • Liczba rejestracji nowych użytkowników: 39 685 (w sezonie 2014 – 3 709) – wzrost o 1070 procent!
  • Dzienny rekord wypożyczeń: 8 045 – 3 czerwca (w sezonie 2014 – 1 382, 22 maja) – więcej o 582 procent!
  • Liczba wypożyczeń najaktywniejszego użytkownika: 732 (w sezonie 2014 – 463) – więcej o 58 procent!

Jak pokazują dane operatora, na przestrzeni 7 miesięcy, statystycznie co 18 sekund we Wrocławiu odnotowywano wypożyczenie roweru miejskiego, a co 6 minut – rejestrację nowego użytkownika. Średni czas pojedynczego wypożyczenia wynosił w sezonie 2015 ok. 18 minut, co oznacza, że zdecydowana większość przejażdżek mieściła się w darmowym przedziale wynajmu (20 minut).

Rekordzista dokonał w tym sezonie 732 wynajmy, co oznacza, że statystycznie korzystał z rowerów w tym sezonie codziennie, prawie 4 razy każdego dnia!

– Wrocław był pierwszym miastem w Polsce, w którym wdrożyliśmy proekologiczny, zdrowy i tani środek transportu, jakim jest system rowerów miejskich. W kolejnych latach, przykład ze stolicy Dolnego Śląska brały kolejne miasta, które stopniowo wyprzedzały Wrocław w rowerowym peletonie pod względem zasięgów sieci wypożyczalni czy rozwiązań technicznych – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – W związku z nową umową i tegoroczną rozbudową, Wrocławski Rower Miejski wraca na należne mu miejsce wśród polskich systemów rowerów miejskich. Mamy za sobą rekordowy pod każdym względem sezon. Dość powiedzieć, że od maja do sierpnia, w każdym z tych miesięcy odnotowywaliśmy więcej wynajmów niż przez cały ubiegły rok! Jako operatorowi, pozostaje nam podziękować rowerzystom, którzy szybko „nauczyli się” nowego systemu i mieć nadzieję, że w przyszłym sezonie, co najmniej utrzymamy obecny, rekordowy poziom – dodaje.

Od 8 czerwca 2011 roku, WRM-y wypożyczano w sumie 1 453 562 razy, a w systemie zarejestrowało się 111 584 osób, co oznacza, że Wrocławski Rower Miejski jest drugim, spośród kilkunastu, systemem w Polsce pod względem natężenia wypożyczeń i wielkości bazy użytkowników.

Najpopularniejsze stacje wypożyczeń w sezonie 2015:

Rynek – 3,9%

Wita Stwosza – Szewska  – 3,6%

Rondo Reagana – 3,5%

Sky Tower – 3,3%

Arkady – 2,7%

Najpopularniejsze stacje zwrotów w sezonie 2015:

Rynek  – 4,4%

Wita Stwosza – Szewska  – 3,7%

Rondo Reagana – 3,5%

Sky Tower – 3,4%

Świdnicka – Chrobry – 2,7%

Najpopularniejsze trasy w sezonie 2015:

Politechnika Wrocławska – Gmach Główny – Teki

Rondo Reagana – Teki

Teki – Politechnika Wrocławska – Gmach Główny

 

Rowery miejskie we Wrocławiu – podsumowanie sezonu 2014

Pomimo m.in. krótszego sezonu, zakończony w nocy z niedzieli na poniedziałek czwarty sezon funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego można uznać za udany. Jak podaje operator systemu, firma Nextbike Polska w bieżącym roku rowery WRM były wypożyczane ponad 130 tysięcy razy, a grono użytkowników powiększyło się o 3,7 tysiąca osób i obecnie obejmuje ponad 60 tysięcy rowerzystów miejskich.

W tym roku, sezon rozpoczął się dopiero w kwietniu. Ponadto zmieniła się mapa lokalizacji WRM – zniknęły trzy stacje, a powstała jedna – Sky Tower. W zeszłym sezonie rowerzyści mieli więc do dyspozycji 35, a w bieżącym – 33 punkty. Mimo tego, mieszkańcy już po raz czwarty udowodnili, że Wrocław potrzebuje rozwiniętego i nowoczesnego systemu rowerów miejskich. W 2014 roku liczba wypożyczeń sięgnęła 131 701, a liczba użytkowników wzrosła o 3709. W sumie, licząc od momentu otwarcia WRM w połowie 2011 roku, w systemie zarejestrowało się już 61 651 osób, które w sumie dokonały 596 268 wypożyczeń.

Średni czas przejazdu w bieżącym sezonie wynosił niewiele ponad 25 minut. W tym czasie rowerzysta pokonywał przeciętnie dystans 1,6 km. Najaktywniejszy użytkownik od początku kwietnia odnotował 463 wynajmy, a aż 8 osób ma na koncie ponad 300 wypożyczeń.

Mieszkańcy Wrocławia wypożyczali rowery ponad 130 tysięcy razy, co biorąc pod uwagę mniej stacji niż przed rokiem i sezon krótszy o miesiąc – jest satysfakcjonującym wynikiem. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, że do naszej rowerowej rodziny dołączyły kolejne 3,7 tysiąca osób, a więc jest nas razem ponad 60 tysięcy. Z Wrocławskiego Roweru Miejskiego korzysta już statystycznie co 10 mieszkaniec Wrocławia! To najlepiej obrazuje skalę potencjału Wrocławskiego Roweru Miejskiego, który warto wykorzystać – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.

Najpopularniejszymi stacjami pod względem wypożyczeń były:

Galeria Dominikańska  – 6,90% wszystkich wynajmów

Wittiga Akademiki – 6,87%

Pasaż Grunwaldzki – 6,49%

Dworzec Główny PKP – 5,24%

Rynek/ Plac Solny – 4,81%

Najpopularniejszymi stacjami pod zwrotów były:

Wittiga Akademiki – 7,42%

Galeria Dominikańska – 6,52%

Pasaż Grunwaldzki – 6,41%

Dworzec Główny PKP – 5,33%

Nokia Siemens Networks – 5,10%

Rowerzyści WRM najchętniej pokonywali następujące trasy:

Politechnika A1 – Wittiga Akademiki

Wittiga Akademiki – Politechnika A1

Galeria Dominikańska – Pasaż Grunwaldzki

Wittiga Akademiki -Politechnika B4

Politechnika B4 – Wittiga Akademiki

 

 

 

Pogoda we Wrocławiu

dziś, wtorek, 23 maja 2017
10°
Pochmurno Ciśnienie: 1012.67 hPa, wiatr: 1.35 km/h
jutro
21°
pojutrze
15°
za 2 dni
14°