02.12.2024
Więcej stacji, więcej rowerów i większy zasięg – taki jest plan na nowy, wiosenny sezon Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Teraz miejskie jednoślady będą mieć zimową przerwę i znikną w grudniu z naszych ulic.
Wrocławski Rower Miejski funkcjonuje w naszym mieście od 13 lat. To jeden z pierwszych systemów publicznej wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce. Startował w 2011 roku z liczbą 140 jednośladów. Od tego czasu system rozrósł się blisko 17-krotnie i w 2024 roku po Wrocławiu jeździło już ponad 2300 rowerów z miejskiej wypożyczalni. W tym czasie jednoślady były wypożyczane ponad 15 mln razy.
To jak 10 razy na Księżyc
Tylko w tym roku użytkownicy wypożyczyli rowery w sumie ponad 1,5 mln razy, a łączny czas, jaki spędzili na nich to 51 milionów minut. W tym czasie na rowerach miejskich przejechali 3,77 mln km, czyli niemal tyle, ile wynosi odległość z Ziemi do Księżyca pokonana 10 razy.
Artur Wesołowski z Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Do takiego wyniku przyczynili się również mieszkańcy Kątów Wrocławskich, Kobierzyc i Wiszni Małej, to w tych gminach bowiem pojawiło się w połowie 2023 roku w sumie pięć nowych stacji roweru miejskiego.
Wrocławski Rower Miejski w 2025 roku: nowe stacje, nowe pojazdy
Po zimowej prezerwie rowerów system Wrocławskiego Roweru Miejskiego wróci w nowej, aglomeracyjnej odsłonie. Przybędzie stacji, będzie więcej rowerów, zwiększy się ich zasięg.
Na nowy system ma się składać:
- 240 stacji (obecnie 230)
- 2400 jednośladów (obecnie 2300)
To jednak nie wszystko: Wrocławski Rower Miejski wyjedzie poza granice miasta.
Dołączenie do nowego systemu zadeklarowało pięć gmin: Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała. W sumie w 2025 roku miałyby w nich powstać 22 stacje, dzięki czemu system zwiększyłby się o 220 jednośladów. Umowa zakłada również zwiększenie tej liczby w kolejnych latach – dodatkowe 12 stacji i 120 rowerów do 2027 roku. Obecnie jesteśmy na etapie podpisywania porozumień z gminami. Kończymy również dokumentację do przetargu, ten ogłosimy w grudniu tego roku.
Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Nowa umowa ma obowiązywać przez 5 lat. W kolejnych latach liczba stacji oraz rowerów jeszcze się zwiększy – w 2026 roku o 3 stacje i 30 jednośladów i w 2027 o kolejne 2 stacje i 20 rowerów.
Wrocławski Rower Miejski w 2024 roku w liczbach
Wrocławski Rower Miejski w 2024 roku w liczbach:
- Liczba wypożyczeń: 1 559 659
- Ogólna liczba użytkowników: 84 101
- Najchętniej wybierane stacje:
- Dworzec Główny, południe – 28 655
- Dworzec Główny – 27 075
- Plac Dominikański (Galeria Dominikańska) – 24 579
- Szczęśliwa (Sky Tower) – 24 115
- Legnicka (Park Magnolia) -18 968
- Rondo Reagana – 18 853
- Rynek – 18 180
- Armii Krajowej / Borowska – 17 451
- Powstańcow Śląskich / Aleja Hallera – 17 421
- Kamienna / Borowska (Aquapark) – 16 159
- Miesiąc z największą liczbą wypożyczeń: czerwiec – 222 783
- Średni dystans: 2,48 km
- Średni czas wypożyczenia: 32,8 min
- Łączny czas użytkowania rowerów w tym roku: 51 mln minut
- Łączny przejechany dystans: 3,77 mln km
A ile razy wypożyczano rowery od początku systemu, czyli 2011-2024? Liczba jest imponująca: 15 200 986.