Wrocławski Rower Miejski 2019
Trwa ostatnia przerwa zimowa w funkcjonowaniu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Od tego sezonu rowery można będzie wypożyczać przez cały rok. Tegoroczny sezon rozpocznie się 25 marca. Nextbike przygotował dla wrocławskich rowerzystów dodatkowe udogodnienia, które mają wynagrodzić wydłużony czas oczekiwania.
Wrocławski Rower Miejski powróci w nowej, większej odsłonie. Nowe będą rowery i sposób korzystania. W pierwszym etapie dostępnych będzie 100 stacji i 1000 rowerów, w drugim – od czerwca – udostępnionych zostanie kolejnych 100 stacji i 1000 rowerów. Na ostatniej prostej przed uruchomieniem Nextbike napotkał na opóźnienia w dostawie podzespołów systemu wypożyczania rowerów, w związku z tym start Wrocławskiego Roweru Miejskiego został przesunięty na 25 marca 2019 roku.
Operator dłuższe oczekiwanie wynagrodzi użytkownikom wydłużeniem czasu bezpłatnego wypożyczenia do 60 minut (zamiast 20 min) przez pierwszy tydzień funkcjonowania systemu. Dodatkowo wszystkie rowery zostaną wyposażone w 7-biegową przerzutkę (większość rowerów miała mieć tylko 3 biegi). Ponadto już na pierwszym etapie nie 20, jak wcześniej planowano, ale aż 40 stacji będzie wyposażonych w terminal umożliwiający rejestrację w systemie i wypożyczenie roweru. Ale to nie wszystko. Nextbike przez pierwszy tydzień zrezygnował także z naliczania dodatkowych opłat przy dostarczaniu rowerów niestandardowych na dedykowane stacje.
Poza standardowymi rowerami IV generacji mieszkańcy Wrocławia będą mogli skorzystać z 65 rowerów niestandardowych (rowery familijne typu cargo, tandemy, rowery elektryczne, rowery typu składak i handbike), w tym 35 rowerów dziecięcych. Aby krzewić wśród naszych najmłodszych aktywny tryb życia, rowery dziecięce będzie można wypożyczyć bez rezerwacji i dodatkowej opłaty.
Oczywiście wszystkie rowery niestandardowe w tym dziecięce po wcześniejszej rezerwacji przez użytkownika zostaną dostarczone do wybranej stacji w centrum oraz we wschodniej, południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia. Docelowo rezerwacja będzie wiązała się z dodatkową opłatą.
„Wrocławski Rower Miejski jest jednym z najpopularniejszych systemów Nextbike w Polsce. Zależy nam na satysfakcji dotychczasowych użytkowników i na pozyskaniu tych, którzy do tej pory z rowerów nie korzystali. Dlatego wydłużamy czas bezpłatnego korzystania z rowerów i rezygnujemy z pobierania opłat za rezerwację rowerów specjalnych. Zwiększymy również liczbę rowerów z 7-biegową przerzutką, a na start systemu uruchomimy terminale przy 40 stacjach wypożyczeń. Liczymy na to, że przekonamy kolejnych wrocławian do korzystania z Wrocławskiego Roweru Miejskiego” – mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska.
Ponadto od 25 marca pilotażowo we Wrocławiu będzie można zwrócić rower poza stacją WRM, za dodatkową opłatą 3 zł. W ten sposób operator chce umożliwić rowerzystom korzystanie z użyteczności, jaką daje IV generacja roweru, a jednocześnie promować zwracanie rowerów w obrębie stacji wypożyczeń. Dodatkowo użytkownik, który wypożyczy rower poza stacją i odda go w jej obrębie, otrzyma bonus w wysokości 2 zł.
Podczas miesiąca funkcjonowania tej usługi, Miasto będzie monitorować zachowania użytkowników a także operatora. Jeżeli nowa funkcjonalność będzie wpływała niekorzystanie na przestrzeń publiczną, regulamin zostanie zmieniony poprzez wycofanie możliwości pozostawiania rowerów poza stacją.
„Wdrażamy system oparty na standardowych stacjach. To jest podstawowa funkcjonalność, której wymagamy w ramach umowy. Technologia cały czas rozwija się, dlatego też przyglądamy się światowym trendom. W Łódzkiem czy też Krakowie użytkownicy mogą pozostawić rower poza stacjami i nie rodzi to negatywnych konsekwencji. Dodatkowa opłata za pozostawienie roweru poza stacją również i u nas powinna przynieść pozytywne rezultaty” – powiedział Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we Wrocławiu.
Rowery będzie można wypożyczyć korzystając z aplikacji, terminala lub sparowanej z kontem karty RFID. Wszystkie instrukcje można znaleźć na stacji i na każdym rowerze oraz na stronie internetowej. Po dokonaniu wypożyczenia system otwiera zamek O-Lock blokujący tylne koło roweru i można rozpocząć przejażdżkę. Po jej zakończeniu wystarczy ręcznie, za pomocą dźwigni, zablokować zamek O-Lock. Rower jest wtedy zwrócony.
„Wiele osób ma obawy, że rowery będą pozostawiane w chaotyczny sposób. Dlatego też pilotażowo wprowadzamy możliwość pozostawienia roweru poza stacją WRM za dodatkową opłatą. Takie rozwiązania należy wprowadzać metodą małych kroków. Liczymy na to, że użytkownicy będą odpowiedzialnie korzystać z nowej funkcjonalności WRM” – dodaje Chojnacki.
Od 2011 roku we Wrocławiu można korzystać z Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Był to pierwszy systemem Nextbike w Polsce. Przez kolejne 4 lata Nextbike Polska będzie operatorem Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Rok 2018 był rekordowym pod względem wypożyczeń rowerów – użytkownicy 1,1 mln razy skorzystali z WRM.
Mieszkańcy podczas konsultacji w 2018 roku wyrazili swoje opinie dotyczące rozwoju systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Wrocławianie wskazywali m.in. potrzebę zwiększenia liczby rowerów i stacji, wprowadzenia wypożyczalni na dodatkowe osiedla, funkcjonowanie w okresie zimowym, oraz integracji z węzłami komunikacji miejskiej.
W ankietach mieszkańcy wskazali ponad 13 tys. punktów, w których powinny być zlokalizowane stacje wypożyczeń. W związku z tym do ostatecznej realizacji zostały wytypowane, jako pierwsze, lokalizacje spełniające następujące wymagania:
- wysoka gęstość zaludnienia;
- zróżnicowana funkcja obszaru (np. zamieszkanie, praca, usługi, edukacja);
- integracja z komunikacją zbiorową;
- dobra współpraca z sąsiadującymi stacjami/systemem;
- istniejąca infrastruktura rowerowa, umożliwiająca komfortowe poruszanie się.
Dlatego też od 2019 r. na ulicach Wrocławia pojawi się aż 2000 rowerów (do tej pory 820) oraz aż 200 stacji (było 82).
Analiza przestrzenna dostępności nowych lokalizacji stacji wskazuje, że po rozbudowie systemu 67% wrocławian będzie miało z domu do roweru miejskiego nie dalej niż 500 metrów.
Analizując ankiety mieszkańców Wrocławia, które wypełnili podczas konsultacji społecznych, możemy także zaobserwować, że z jednej strony oczekują systemu bardziej elastycznego, tak aby istniała możliwość pozostawienia roweru poza stacją, z drugiej, nie chcą, aby chaotycznie porzucone rowery stanowiły dyskomfort i utrudniały poruszanie się po mieście.
W związku z tym, aby ulepszyć działanie systemu, wychodząc jednocześnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, w nowym systemie zostały zaplanowane następujące rozwiązania:
- przeniesienie obsługi roweru z komputerów z terminali na rowery wyposażone w GPS;
- utrzymanie stacji rowerowych w dwóch standardach – z terminalem umożliwiającym rejestrację i płatność oraz z totemem informacyjnym, obie wyposażone w standardowe stojaki rowerowe,
- zapewnienie blokowania rowerów bez użycia elektrozamków;
- uruchomienie wypożyczalni rowerów nietypowych takich jak: rowery typu tandem, cargo, elektryczne, składane, trójkołowe, dziecięce i handbike,
- zapewnienie możliwości okazjonalnego pozostawiania roweru poza stacjami WRM np. za dodatkowa opłatą.
- Wniosek o dofinansowanie projektu: Budowa dróg rowerowych we Wrocławiu – etap II
Dzisiaj miasto złoży wniosek do konkursu na wdrażanie strategii niskoemisyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Zaplanowano do realizacji:
- Budowę ponad 8 km dróg rowerowych przy ulicach:
– Solskiego,
– Wyszyńskiego,
– Na Grobli – Walońskiej – pl. Wróblewskiego,
– al. Karkonoskiej – Powstańców Śląskich,
– Podwale – Komuny Paryskiej – Krasińskiego,
– Dworcowej,
– Piłsudskiego,
– Swobodnej. - Budowę obiektu typu Bike and Ride przy pętli tramwajowej Wrocław Leśnica.
Zadania te pozwolą na zintegrowanie transportu rowerowego z komunikacją miejską. Inwestycje będą realizowane głównie w pasie istniejących dróg. Podstawowymi kryteriami wyboru zadań było zapewnienie spójności systemu dróg rowerowych w celu stworzenia alternatywy dla transportu indywidualnego, szczególnie na dystansach do 10 km, łączenie ważnych źródeł i celów podróży rowerowych oraz powiązanie systemu dróg rowerowych z funkcjami miasta i potrzebami użytkowników.
Projekt będzie realizowany przez Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. oraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Wszystkie inwestycje posiadają niezbędne decyzje budowlane oraz dokumentacje projektowe.
Zaplanowane wydatki kwalifikowane w projekcie wynoszą 21 764 705,88 zł, w tym kwota dofinansowania 18 500 000 zł.
Jeśli projekt otrzyma dofinansowanie, zostanie zakończony 30 września 2021r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to instrument finansowania, który Komisja Europejska zaplanowała na lata 2014-2020. Celem ZIT jest m.in.: realizacja zintegrowanych projektów odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy obszarów metropolitalnych oraz sprzyjanie ich rozwojowi, współpracy i integracji, przede wszystkim tam, gdzie skala problemów związanych z brakiem współpracy i komplementarności działań różnych jednostek administracyjnych jest największa. ZIT-y stanowią narzędzie selekcji i realizacji przedsięwzięć istotnych dla rozwoju regionu w oparciu o współpracę wielu podmiotów, podejmowaną w ramach obszarów funkcjonalnych.