Wrocławski Rower Miejski wrócił na ulice!

Już od dzisiaj 1 kwietnia mieszkańcy Wrocławia mogą ponownie korzystać z systemu rowerów miejskich! Właśnie wystartowała przejściowa wersja Wrocławskiego Roweru Miejskiego, która będzie funkcjonować do czasu uruchomienia docelowego nowego systemu w sierpniu tego roku.
W ramach przejściowego etapu, do dyspozycji użytkowników oddanych zostanie 230 stacji w dotychczasowych lokalizacjach oraz 4 stacje sponsorskie. Na ulice wyjedzie 1,5 tys. wyremontowanych rowerów standardowych – tak, by mieszkańcy mogli korzystać z wypożyczalni w czasie, gdy będziemy wystawiać fabrycznie nowe stacje i pojazdy. Korzystanie z rowerów w systemie pomostowym odbywa się na dotychczasowych zasadach. Jedyną zmianą jest nowa opłata za zwrot roweru poza oficjalną stacją, która wyniesie 7 zł.
Wdrożenie docelowej nowej wersji systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego nastąpi do 1 sierpnia. Do dyspozycji mieszkańców będzie 2400 fabrycznie nowych rowerów typu smart bike. Docelowo stare rowery powinny zniknąć z ulic do 1 sierpnia, ale istnieje możliwość przedłużenia funkcjonowania systemu przejściowego do końca miesiąca, co oznacza, że przez pewien czas w użyciu mogą być zarówno starsze, jak i nowe rowery.
W nowym systemie dostępnych będzie 240 stacji. Większość stacji w będzie w zeszłorocznych lokalizacjach. Od 1 sierpnia pojawi się 10 nowych stacji w lokalizacjach: Jerzmanowska/Adamczewskich, dworzec kolejowy Wrocław Żerniki, przystanek kolejowy Wrocław Wojszyce, przystanek kolejowy Wrocław Wojnów, Port Lotniczy, Marszowicka, Koreańska, Hala Stulecia, Murowana, Radosna/Brzozowa.
W kolejnych latach liczba stacji oraz rowerów we Wrocławiu jeszcze się zwiększy – w 2026 roku o 3 stacje i 30 jednośladów i w 2027 o kolejne 2 stacje i 20 rowerów. Do systemu w tym sezonie mają dołączyć też około wrocławskie gminy: Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała. Nowa umowa obowiązywać będzie do 2029 roku.
Wrocławski Rower Miejski był jednym z pierwszych systemów publicznej wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce. Zaczęliśmy w 2011 roku z liczbą 140 jednośladów. Od tego czasu system rozrósł się blisko 17-krotnie i w 2024 roku po Wrocławiu jeździło już ponad 2300 rowerów z miejskiej wypożyczalni. W tym czasie jednoślady były wypożyczane ponad 15 mln razy.