
Fabrycznie nowe rowery miejskie WRM na ulicach Wrocławia i okolicznych gmin
Od 1 sierpnia mieszkańcy Wrocławia będą mogli korzystać z lżejszych rowerów miejskich wyposażonych w nowoczesne systemy pokładowe oparte na technologii Internetu Rzeczy (IoT).
Nowy system w samym Wrocławiu obejmuje 240 stacji. Infrastruktura została odświeżona wizualnie, aby jeszcze lepiej wpisywać się w estetykę miasta i całego transportu publicznego. Co więcej, Wrocławski Rower Miejski (WRM) rozszerza swoją działalność, przekształcając się w aglomeracyjny system obejmujący gminy Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała.
4 mln km na Wrocławskim Rowerze Miejskim
– We Wrocławiu mamy około 1400 km infrastruktury przyjaznej rowerzystom – w tym drogi przez parki i nadrzeczne wały – oraz 400 km dróg dedykowanych wyłącznie rowerom. Od lat konsekwentnie rozwijamy infrastrukturę rowerową, traktując rower jako integralną część systemu transportu miejskiego. Rower Miejski jest istotnym elementem naszej polityki transportowej. Jeździmy nim już od 14 lat! – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – System WRM stale się rozwija i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. W 2011 roku zaczynaliśmy ze 140 rowerami, dziś mieszkańcy mają do dyspozycji 2400.
Nowe rowery są fabrycznie świeże, a te przejazdy to ich pierwsze kilometry po ścieżkach Wrocławia.
– Te jednoślady są lżejsze, mają bardziej precyzyjny GPS i szybszy system obsługi. Mam nadzieję, że wrocławianom będzie się na nich doskonale jeździło – dodaje prezydent.
W systemie zarejestrowanych jest ponad 300 tys. użytkowników. W 2023 roku 84 tys. osób wypożyczyło rowery przynajmniej raz, pokonując łącznie prawie 4 mln km. Średni dystans jednego przejazdu wynosi 2,48 km, a średni czas – 32,8 minuty.
– Cieszymy się, że wracamy na kolejne pięć sezonów do Wrocławia. WRM był naszym pierwszym systemem w Polsce i jednym z pierwszych publicznych systemów rowerów miejskich w kraju. Ruszył w 2011 roku ze 140 rowerami, a dziś jest blisko 17 razy większy. Od tamtej pory zrealizowano ponad 15 mln wypożyczeń. Nawet system przejściowy – działający od kwietnia do dziś – osiągnął już wynik ponad 600 tys. wypożyczeń. To dowód, że wrocławianie są jednymi z najbardziej rowerowych mieszkańców w Polsce – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.
Podróże szyte na miarę
Nowy WRM to 2400 tradycyjnych rowerów czwartej generacji, 100 nowoczesnych rowerów elektrycznych oraz 34 rowery niestandardowe (cargo, tandemy, handbike’i i dziecięce) dostępne po wcześniejszej rezerwacji.
– WRM to dziś coś więcej niż rower – to realna alternatywa w codziennym transporcie miejskim. Różnorodność modeli przyciąga użytkowników i zwiększa ich zaangażowanie. Nowości, takie jak rowery elektryczne, napędzają rozwój mikromobilności – podkreśla Wojtkiewicz.
Umowa z Nextbike obowiązuje przez 5 lat. W kolejnych latach system będzie się powiększał: w 2026 roku o 3 stacje i 30 rowerów, a w 2027 o kolejne 2 stacje i 20 rowerów.
WRM w gminach
Wrocławski Rower Miejski wyjedzie poza granice miasta, stając się de facto Aglomeracyjnym Rowerem Miejskim. To efekt współpracy Urzędu Miejskiego Wrocławia, Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska i sąsiednich gmin.
– Dwa lata temu uruchomiliśmy pilotażowy projekt w gminach Kąty Wrocławskie, Wisznia Mała i Kobierzyce. Wyniki pokazały, że mieszkańcy chętnie korzystają z rowerów także poza Wrocławiem – mówi Tomasz Wiśliński, prezes Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska.
Do nowego systemu dołączają gminy Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała. Wkrótce sieć powiększy się o 220 rowerów i 22 stacje.
Nowy system, nowe zasady
W nowym WRM zmienia się sposób rozliczania. Aby wypożyczyć rower, trzeba podpiąć kartę płatniczą w aplikacji mobilnej. Dotychczasowa opcja przedpłaty i zasilania konta zostaje wycofana.
– Jeśli karta jest już podpięta, nie trzeba nic zmieniać. Opłaty będą naliczane automatycznie po zakończonym przejeździe, bez konieczności pamiętania o doładowaniach czy saldzie – wyjaśnia Wojtkiewicz.
Pierwsze 20 minut jazdy pozostaje bezpłatne. Kolejne 40 minut kosztuje 3 zł, a każda następna godzina – 6 zł. Rower elektryczny to koszt 59 gr za minutę.
WRM w liczbach – 2024
-
Liczba wypożyczeń: 1 559 659
-
Liczba użytkowników: 84 101
Najpopularniejsze stacje:
-
Dworzec Główny, południe – 28 655
-
Dworzec Główny – 27 075
-
Plac Dominikański – 24 579
-
Szczęśliwa (Sky Tower) – 24 115
-
Legnicka (Park Magnolia) – 18 968
-
Rondo Reagana – 18 853
-
Rynek – 18 180
-
Al. Armii Krajowej / Borowska – 17 451
-
Powstańców Śląskich / Aleja Hallera – 17 421
-
Kamienna / Borowska (Aquapark) – 16 159
Pozostałe dane:
-
Rekordowy miesiąc: czerwiec – 222 783 wypożyczeń
-
Średni dystans: 2,48 km
-
Średni czas: 32,8 min
-
Łączny czas użytkowania: 51 mln minut
-
Łączny dystans: 3,77 mln km
Nowe stacje WRM
-
Lotnisko
-
Jerzmanowska / Adamczewskich
-
Dworzec kolejowy Wrocław Żerniki
-
Ul. Marszowicka
-
Ułańska
-
Przystanek kolejowy Wrocław Wojszyce
-
Ul. Koreańska (Park na Skraju)
-
Przystanek kolejowy Wrocław Wojnów
-
Międzyrzecka (pod Aleją Wielkiej Wyspy)
-
Awicenny / Chachaja