4. urodziny Wrocławskiego Roweru Miejskiego – sukces frekwencyjny rozbudowanego projektu

4. urodziny Wrocławskiego Roweru Miejskiego – sukces frekwencyjny rozbudowanego projektu
11.06.2015

Nie wystarczyłyby dwa Stadiony Miejskie, by pomieścić użytkowników Wrocławskiego Roweru Miejskiego, gdyby chcieć zaprosić ich wszystkich na obchody czwartych urodzin publicznych wypożyczalni. Jednoślady na ulicach stolicy Dolnego Śląska pojawiły się przed czterema laty – w tym czasie do systemu zarejestrowało się ponad 90 tys. osób, które dokonały ponad 800 tys. wypożyczeń. Bieżący sezon jest wyjątkowy – po rozbudowie, Wrocław dysponuje drugą największą siecią w Polsce, co przynosi efekt w postaci rekordowej popularności tej formy komunikacji miejskiej.

90 tysięcy wrocławian ustanawia kolejne rekordy

Za sprawą rozwoju i modernizacji, które w tym roku przeszedł Wrocławski Rower Miejski (od tego sezonu 73 stacje i 730 rowerów, wcześniej 33 stacje i 200 rowerów) z dnia na dzień udaje się śrubować rekordy ustanowione przez użytkowników w poprzednich latach. Czwarte urodziny systemu zbiegły się z rejestracją 90-tysięcznego rowerzysty w stolicy Dolnego Śląska. Miała ona miejsce 1 czerwca przed godz. 9.00. W sumie z rowerów we Wrocławiu korzystają już 93 172 osoby, które od 2011 roku dokonały 833 919 wypożyczeń.

Do tego roku dniem największej aktywności użytkowników był 22 maja 2014 roku, gdy po rowery sięgano 1 382 razy. W tym sezonie rekord to 8 045 wynajmów, których dokonano 3 czerwca. Oznacza to, że każdy rower miejski był w ciągu 1 doby wypożyczany średnio ponad 11 razy, a użytkownicy WRM sięgali po jednoślady średnio co 10,5 sekundy!

O skali wzrostu zainteresowania siecią wypożyczalni świadczy fakt, że odkąd WRM wystartował w tym roku, od 28 kwietnia dokonano już aż 237 651 wynajmów. Dla porównania – przez cały 2014 rok było ich ok. 130 tysięcy. Natężenie wynajmów znajduje swoje odbicie również we wzroście rejestracji, ponieważ coraz więcej ludzi chce wypróbować ekologiczne, tanie i zdrowe rozwiązanie komunikacyjne, jakim są wrocławskie rowery publiczne. Od chwili startu sezonu 2015 do grona rowerzystów dołączyło 21 273 osoby, a w sumie jest ich już ponad 90 tysięcy!

Minął niewiele ponad miesiąc odkąd uruchomiliśmy Wrocławski Rower Miejski w powiększonej i unowocześnionej formule, ale już w tym momencie możemy powiedzieć, że to rozwiązanie się i udało się uwolnić rowerowy potencjał drzemiący w mieście. Jesteśmy dopiero w przededniu szczytu sezonu, a liczba zarejestrowanych użytkowników wzrosła o niemal 30%, a wypożyczeń – o 40% w stosunku do ubiegłych lat. To powód do satysfakcji – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – Teraz nasze główne zadanie to zapewnienie jak najwyższego komfortu użytkownikom podczas zbliżających się miesięcy wakacyjnych. Dlatego na bieżąco staramy się optymalizować pracę naszych serwisantów, którzy monitorują stan techniczny systemu przez całą dobę oraz zapewnić maksymalną efektywność relokacji, czyli przewożenia rowerów między stacjami. Mamy nadzieję, że wkrótce rowerzyści odnotują znaczny progres na tych dwóch polach – dodaje.

Rowerowa statystyka 2015

W sezonie 2015 trójka najaktywniejszych użytkowników odnotowała już ponad 220 wypożyczeń. Tegoroczny rekordzista, pan Wojciech ma ich na koncie 227. Średni czas wynajmu roweru w tym roku to ok. 20 minut.

Top 5 najpopularniejszych tras przejazdów to:

Politechnika Wrocławska / Gmach Główny – Teki

Rondo Reagana – Teki

Teki – Politechnika Wrocławska / Gmach Główny

Rondo Reagana – Nowowiejska / Wyszyńskiego

Nowowiejska / Wyszyńskiego – Rondo Reagana

Najpopularniejsze stacje wypożyczeń to:

Rondo Reagana – 4,01% wszystkich wypożyczeń

Rynek – 3,64%

Skytower – 3,18%

Wita Stwosza – Szewska – 3,17%

Plac Bema – 2,55%

Najpopularniejsze stacje zwrotów to:

Rynek – 4,02% wszystkich zwrotów

Rondo Reagana – 3,98%

Wita Stwosza – Szewska – 3,25%

Skytower – 3,17%

Plac Bema – 2,63%

Historia rozwoju

Wrocławski Rower Miejski został uruchomiony 8 czerwca 2011 roku, jako pierwszy, profesjonalny system samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce. Projekt z 17 stacjami i flotą 140 rowerów szybko został powiększony o stacje sponsorskie – czternaście w 2012 i cztery w 2013 roku – razem 18 stacji i 60 rowerów. Sieć wypożyczalni we Wrocławiu stała się wzorem dla innych miast, które chciały wdrożyć u siebie podobne rozwiązanie komunikacyjne. W roku 2014 r. ze względu na zmianę kontraktu z miastem, operator systemu, Nextbike Polska, uruchomił system w kwietniu – 33 stacje i 200 rowerów. W tym czasie większymi systemami dysponowały już Białystok (30 stacji i 300 rowerów) oraz Lublin (40 stacji i 400 rowerów).

Tegoroczny sezon stoi pod znakiem przełomu i kolejnych rekordów natężenia wypożyczeń. W związku z nową umową na obsługę wypożyczalni do końca 2018 roku, Wrocławski Rower Miejski został rozbudowany do 70 stacji i 70 rowerów, a dzięki zaangażowaniu sponsorów (Sky Tower, Arkady Wrocławskie i Vantage Development SA) – powiększył się jeszcze o 3 stacje i 30 rowerów. Rozwój sieci to nie wszystko – po raz pierwszy we Wrocławiu zastosowano nowy system zabezpieczeń (elektrozamki), z których korzystają użytkownicy podobnych systemów m.in. w Warszawie, Lublinie, Białymstoku i ponad 70 miastach na całym świecie. Wrocław w tym roku wraca do czołówki metropolii, posiadających największe i najnowocześniejsze systemy w kraju. Obecnie bardziej rozbudowaną infrastrukturą może pochwalić się wyłącznie Warszawa

Sponsorami stacji roweru miejskiego we Wrocławiu są: Arkady Wrocławskie, Sky Tower i Vantage Development. Swoim patronatem stacje objął Pasaż Grunwaldzki oraz Centrum Handlowe Borek.

Aplikacja mobilna

Z aplikacją wypożyczanie rowerów jest wygodniejsze

  • Szybko wypożyczysz i zwrócisz rower przez całą dobę.
  • Możesz z łatwością wyszukać najbliższą stację lub rower.
  • Rezerwuj rowery bezpośrednio w aplikacji.